„A táltosok azok voltak, akik a
magyarság »kusza és véletlenszerű
« szellemvilágát a Magyarok
Istene alá rendezték.”
(Harangozó Imre)
magyarság »kusza és véletlenszerű
« szellemvilágát a Magyarok
Istene alá rendezték.”
(Harangozó Imre)
A korai egyistenhitű vallás és eleink világképe a magyar nép mentalitásában még ma is él, töredékei megkereshetők a néphit, a népmese, a népdal és a népszokások körében. Újabban – egy szerencsétlenül megfogalmazott és félreérthető magyar püspökkari körlevél okán – egyre gyakrabban kerül szóba eleink Szent István előtti vallása. A témát sok szakember is egyszerűen a samanizmus tárgykörébe utalja, ami felületesség.
Táltosaink sajátos hagyományokat gyakorló emberek voltak, akik nem hasonlíthatók Európa pogány népeinek sámánjaihoz, varázslóihoz. A magyarság táltosainál azonos szerepet játszott a kiválasztottság és a szakmabeli ismeretek tudatos megszerzése. A tudományok és a nép nevelése a táltosok kezében volt, őket tartották áldozatok és könyörgések által közbenjáróiknak az Egy Istennél. Nem tépett farkasbőrbe öltözve, dobolva, fejükön szibériai agancsokat viselve, nem révülve és földöntúli lényekkel viaskodva látták el feladatukat, hanem munkájukat és hivatásukat; mai értelemben leginkább vezetők tanácsadóinak és gyógyító embereinek lehetne nevezni őket.
Egy ízben Kan Loában tartózkodtunk a sárga ujgurok vezetőinél, amikor jugar barátaink közölték, hogy van egy betegük, és hamarosan megérkezik a gyógyító emberük – a táltosuk. Hamarosan jött egy szerény, alacsony termetű, farmernadrágba és csíkos, rövid ujjú ingbe öltözött férfi, akinek első útja a jurtában lévő tűzhöz vezetett, majd elfordulva valamit cselekedett.
Odament a beteghez, fülét, megtapogatva, tüdejét, szívét meghallgatva, hasát megnyomogatva halálpontos diagnózist adott. Kis nemeztáskájából kivett gyógyfüveket (mindig 77 félét hordanak magukkal), adott belőle a betegnek, majd ott ült még legalább fél órát az ágya mellett. Amikor mindezt befejezte, megkérdeztem tőle, hogyan gyógyít? Elmondta a titkait. Először pontos diagnózist ad azzal, hogy beleéli magát a beteg helyzetébe. Ha az illető valóban beteg, meg kell gyógyítani, tehát ad neki gyógyszert. Azért ült hosszasan a beteg mellett, hogy akaratát át tudja adni, a páciens akarjon meggyógyulni. Megérkezésekor azért ment először a tűzhöz, hogy egy vörösen izzó kiskanalat nyelvéhez érintsen, mondván: csak akkor van elég erő benne, ha a tűz nem égeti meg a nyelvét. Ez a hármas gyógymód a fejlett mai orvosi gyakorlatnak is megfelelő.
Badiny Jós Ferencnél olvassuk a következőket: „Ősi hitvilágunk papjai azonosak a jogur kamokkal, de ezek nem sámánok. Lehet, hogy az elmúlt 1500 év alatt már elfelejtették ősi hitünk egy részét is, és tudásuk beszűkült, de a gyógyítást ma is végző tudós és a varázslatot végző sámán között óriási a különbség… A mágus vagy táltos működésének alapja nemcsak hitbéli. Nemcsak az Isten ismérve, hanem beletartozik a tudás és a másikról való gondoskodás, tehát a gyógyítás; a természeti erők felismerése és használata…”
„Az a felfogásunk – írja László Gyula – hogy a sámánhitben nagy szerepet játszik a különböző mérgező anyagok által felidézett látomásvilág, de ilyenféle nyomokat táltosainknál nem találunk. Ők különös adottságú, nagy műveltségű egyének, a fejedelmi udvarokban nagy méltóságra is juthattak (mint az avar Bokolabra). Táltosaink ismerték a gyógyfüveket, és hasznos tanácsokkal szolgáltak az uralkodóknak, de a betegeknek is, de a táltos sohasem volt a világnézet vagy az egészséges hit megtestesítője.”
Történelmünk fontos rendezőelve a táltoshagyomány, amit a mai történetírás nem vesz figyelembe, az idetartozó krónikás forrásokat ellehetetlenítik, mert nem tudnak mit kezdeni velük. Pedig a csodaszarvasmonda, a turulmonda, a Szent László mondakör mind ebbe a témakörbe tartozik. Nem lehet azt mondani, hogy a táltos őseink papja, hiszen népünk emlékezete a táltos rendbe valónak tekinti az összes Árpád-házi királyunkat, sőt királyaink javarészét Mátyás haláláig, pedig ők keresztények voltak. Itt van a lényeges különbség a táltos és a sámán között. Míg a sámán egy kis lélekszámú nép, törzs gyógyító embere, a táltos lehet egy európai birodalom keresztény királya is.
Honfoglaló őseink táltosainak, mint a törzs legszűkebb vezetőrétegéhez szorosan hozzátartozóknak, módjukban állt más kultúrák vallásaiból, papjainak tudásából a lehető legtöbbet eltanulva magukévá tenni.
Demokrata
2009:50. szám
Kiszely István
"Történelmünk fontos rendezőelve a táltoshagyomány, amit a mai történetírás nem vesz figyelembe, az idetartozó krónikás forrásokat ellehetetlenítik, mert nem tudnak mit kezdeni velük. Pedig a csodaszarvasmonda, a turulmonda, a Szent László mondakör mind ebbe a témakörbe tartozik. Nem lehet azt mondani, hogy a táltos őseink papja, hiszen népünk emlékezete a táltos rendbe valónak tekinti az összes Árpád-házi királyunkat, sőt királyaink javarészét Mátyás haláláig, pedig ők keresztények voltak. Itt van a lényeges különbség a táltos és a sámán között. Míg a sámán egy kis lélekszámú nép, törzs gyógyító embere, a táltos lehet egy európai birodalom keresztény királya is."
VálaszTörlésNéhány megjegyzés:
1. A történelemnek nincs rendezöelve.
2. A mondák azért mondák mert mende-mondák. Valós alapjuk, magjuk oly kicsi, hogy nem érdemes velük foglalkozni, mert csak spekuláció lesz a vége.
3. Oly megjegyzések, mint "európai birodalom" ezelött 800 évre visszavetitve sem a realitást tükrözik, nemhogy mára.
Kiszely professzorral szemben nekem is vannak bizonyos fenntartásaim, hiszen köztudott, hogy besúgó volt. Tudományos munkássága mégis vitathatatlan: én nem fogom őt védni, megjegyzéseid érdekesek. Csak a monda szó lényegével nem értek egyet: valós alapjuk sokszor bizonyítottan nagy. A Szent László mondakör bizonyítható, az Árpád-ház körüli mondák ugyancsak, de távolabb a hun-székely kapcsolatról is kerülnek elő bizonyító értékű dokumentumok, régészeti leletek.
VálaszTörlés"Tudományos munkássága mégis vitathatatlan"
VálaszTörlés... sajnos nagyonis az...
Kiszely legalább nem az MTA magyarellenes finnougrista nyomvonalon jár: kutatásait terepen végezte, összehasonlításokat végzett igazi rokon népeink körében. Én mennyit eddig tőle olvastam az hitelesnek tűnt: főleg őstörténetünkkel kapcsolatban. És mindez azért mert krónikánk hitelességét hun-szkíta eredetünket támasztja alá. A hagyományos t9rténetírás még mindig azt állítja, hogy ázsiai barbár népek vagyunk, akiket a művel nyugat befogadott. Hát nagyon nem így van ez...
VálaszTörlésmár ne haragudj, de ki állitja, hogy barbár nép vagyunk? s mi az hogy hagyományos történetírás? a történetírásban valóban lehet domináns irányzatról beszélni, de pl. ellentétben a románnal (erdélyiként ezt tudnod kell) a magyar történetírás már a 70-es években elkezdett liberalizálódni, fogékony volt új irányzatok (mentalitás, hétköznapok, mikrotörténelem) iránt stb., s ma pláne nincs egy uralkodó irányzat, hanem rengeteg áramlat egymás mellett.
VálaszTörléss miért magyarellenes a finnugrista vonal?
VálaszTörlésNagyon magas szinten kezdünk vitázni, ez nem célom nekem...
VálaszTörlésItt főleg a liberalizált és a konzervatív történetírásra gondoltam. Arra az irányzatra ami nyelvészeti alapon a finnugor fazékba dug eleve bennünket, holott olyan, hogy finnugor ősnyelv nem is létezett soha. Épp a finnugorista vonal az, amelyik a magyarság eredettudatát megtörni kívánja, holmi primitív halászó-vadászó-madarászgató vándornépként kezel minket. Holott a magyarságnak kifejlett írásbelisége, hitvilága, harcművészete stb. volt. Erdélyiként épp nem is célom a magyar történelmet hanem sajátomat a székelyt kutatni. Olvass utána mit írnak krónikáink: a székelyek már a magyar honfoglalókat fogadták, tehát egy kárpát-medencei őshonos nép. Ilyen és hasonló állításokat nem találsz hagyományos történelemkönyvekben: erre gondoltam, amikor a még napjainkban is meghatározó történelemkutatásra gondoltam. De szerencsére egyre inkább napvilágra kerülnek a konzervatív történelemszemlélet kutatásainak eredményei is...
remélem nem veszed kötekedésnek kommentárjaim, mert nem az a célom. csak rábukkantam oldaladra s látván a kommentárfunkciót gondoltam, használom. s elmondom véleményem.
VálaszTörlésegy olvasó munkás kérdései.
pl. tudomásom szerint nincs liberális vagy konzervatív történelemszemlélet. "liberális" vagy "konzervatív": ezek politikai kategoriák. a történetírásban, ha van egy forrás a középkorból, akkor azt nem lehet mai politikai kategoriák szerint olvasni/értelmezni. s egy értelmezés (amely a történelem szakmai szabályainak kell megfeleljen) vagy még elfogadható, vagy az értelmezö elvetette a sulykot (magyarán: hablatyol).
visszatérve a finnugorhoz: attól hogy finnugor nyelvet beszél a magyar, még lehet genetikailag más nép (nyelvcsere). finnugor ösnyelv márpedig létezett. s miért lenne a halászás-vadászás primitivség? senki sem mondja annak, aki komolyan foglalkozik pl. mint etnológus a témával (Levi Strauss stb.).
A konzervatív vs. liberális történelemszemléletet nem én találtam ki. Az általam nagyra tartott Raffay Ernő történész használta ezt a két fogalmat több interjújában is: (pl itt: http://www.demokrata.hu/heti-hir/konzervativ-jovot-epiteni )
VálaszTörlésÉn ebben az értelemben használtam, és nem feltétlen politikai színezettel.
A nyelvcsere problémáját pedig több történész is felvetette: de mindegyik a magyart mint lehetséges ősnyelvet taglalta. Ami objektíven nézve közel sem lehetetlen: a ma ismert magas kultúrák (lásd perzsa, görög, latin) alig pár ezer évesek. A magyar-finn nyelv elválása pedig több mint 10.000 év. Most kérdezheted, hol vannak a bizonyítékaim, olvass majd utána. A finn és magyar rokon szavak száma kb 2.000 gyök-szó. Körülbelül ugyanennyi sumér szó is kimutatható. Következik tehát a kérdés, hogyan lehetséges ez.
Jaj... te sumérológus vagy?
VálaszTörlésNa jó...
:)
VálaszTörlésnem, hungarológus. És anti finnugor...
mióta van Würzburgban Hungarológia?
VálaszTörlésBukarestben van: ott végeztem. Itt Germanisztika van, meg egy óriási könyvtár, ahol kutatni lehet. Braunschweigban milyen szak van?
VálaszTörlésbiztos sok különbözö. nem tudom.
VálaszTörlés