2010. augusztus 9., hétfő

Bartis Ferenc: És mégis élünk!

Bartis Ferenc ezt a versét Kolozsváron, a házsongrádi temetőben szervezett tömegtüntetésen, 1956. november 1-én szavalta el Dsida Jenő, Reményik Sándor és Brassai Sámuel sírjánál. Bartist külön ezért a verséért a Román Katonai Törvényszék 7 év börtönre ítélte.

Széttépve és összetörten,
Győzelmektől meggyötörten,
Már magzatként bajba-ölten,
Vándor bölcső-temetőkben ?
És mégis élünk!

Dobra vernek minden vágyat:
Árverezés a vasárnap.
Nászunkra is gyászhír támad:
Üresek a gyermekágyak ?
És mégis élünk!

Elvadult a dulok lelke,
Kórót terem tarló, mezsgye:
Pusztul a föld egyre-egyre,
Hull a szikla tenyerünkbe ?
És mégis élünk!

Fogaskerék, futószalag:
Egyik elmegy, másik marad.
Bölcsőnk, sírunk porrá szakad:
Zokognak a kövek, szavak ?
És mégis élünk!

Hogyha sírunk: kiröhögnek!
Hogyha küzdünk: fel is kötnek!
Hogyha kérünk: odalöknek
Történelmi kárörömnek! ?
És mégis élünk!

Magyar, szavad világ értse:
Anyanyelvünk létünk vére!
Anyánk szíve tetemére
Átok zúdult: vége, vége ?
És mégis élünk!


7 megjegyzés:

  1. Szia Árpi,

    az, hogy "tömegtüntetés" - nem túl erös kifejezés-e? Legalábbis a szakirodalom a "megmozdulás", "szimbolikus akció" stb. fogalmakat részesíti erönyben...
    Üdv,
    Ossian

    VálaszTörlés
  2. Szia Ossian,

    történész létedre szerintem tisztában vagy az ötvenhatos események fontosságával, és főleg az erdélyi eseményekkel is. Én nem tudom, mert nem voltam ott, történész sem vagyok. De tudom, hogy nagy dolgok voltak, még akkor is ha vérkomcsi hazaáruló Biszku Bélák manapság is büntetlenül csak "ellenforradalomról" beszélnek. Én nem irtózom a szavaktól, a dolgokat jó nevükön nevezni...

    VálaszTörlés
  3. "a dolgokat jó nevükön nevezni... "
    így igaz, igazad van. Épp ezért... érzem azt a szót, mint szakember s mint szemtanúk faggatója kicsit túlzónak. Épp, mert az események fontossága nyilvánvaló, nincs azoknak arra szükségük, hogy felnagyítsuk öket. Te, mint a nyelvvel s irodalommal foglalkozó germanista bizonyára aláírod ezt, nemde?
    Üdv, O.

    VálaszTörlés
  4. Más téma/tipp/ötlet:
    talán ez is megér egy blogbejegyzést:
    http://think.transindex.ro/?p=3797

    Üdv, O.

    VálaszTörlés
  5. Adjon az Isten!

    A szentkoronarádiót hogy lehet a blogba beépíteni?

    VálaszTörlés
  6. Szebb jövőt mindannyiunknak,

    én a Szent Korona Rádió honlapjáról vettem át a kódot, azt építettem be, mint képet.
    http://szentkoronaradio.com/hallgatas
    Itt meglesz a kód, lehet, hogy a méreteket át kell írd majd mert kicsit nagy. Utána a blog szerkesztésénél vagy elrendezésénél beilleszted mint képet (nevet kell megadj és a kódot csak)

    VálaszTörlés
  7. Módosítás:

    ne mint képet, hanem mint html-javascript-et kell beágyazni. Remélem sikerül.
    Ha nem, vegyél fel yahoo messengeren: szikulusz

    VálaszTörlés